سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
لینک دوستان
ویرایش

پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :79
  • بازدید دیروز :126
  • کل بازدید :500868
  • تعداد کل یاد داشت ها : 577
  • آخرین بازدید : 103/2/17    ساعت : 2:38 ع

عبدالله شهبازی,
چهارشنبه، 7 بهمن 1394/ 27 ژانویه 2016، ساعت 7:24 صبح

- «پدران و پسران»: پدر هواپیمایی خصوصی در ایران کیست؟‌

- خودورکوفسکی‌ها و آبرامویچ‌ها و کولومویسکی‌ها و یوشچنکوها و پوروشنکوها در ایران شکل گرفته‌اند و می‌توانند در کسوت الیگارک‌های ایرانی «دوران یلتسین» را بار دیگر رقم زنند.
—-

تشکیل شرکت‌های خصوصی هواپیمایی در ایران داستانی دارد. در اصل، بانی‌اش رضا افشار بود یعنی می‌شود اسم او را گذاشت «پدر هواپیمایی خصوصی ایران». در بخش‌های مختلف تجارت و مالیه و صنعت از این‌گونه «پدرها»‌ زیاد داریم. به این مناسبت، باید از آن شعر معروف میرزاده عشقی درباره «پدر ملت ایران» یاد کنم که بنا به ملاحظات اخلاقی یاد نمی‌کنم.

رضا افشار در جوانی معروف بود به «رضا دارا» و «رضا شفیع‌زاده» و در نهایت نام رسمی‌اش شد «میرزا رضا خان افشار». اصالتاً اهل گرگان و از خانواده‌ای بهائی بود و تحصیل‌کرده کالج آمریکایی‌ها در ارومیه. سران فرقه بهائی بعنوان پیمانکار بخش عمده فعالیت‌های اطلاعاتی و نفوذی سرویس اطلاعاتی بریتانیا در نهضت جنگل را به دست خود گرفته بودند. رضا افشار جزو این نفوذی‌ها بود. او وارد نهضت جنگل شد و مسئول مالی و صندوق‌دار «کمیته اتحاد اسلام» و سرانجام 84 هزار تومان موجودی صندوق را دزدید و فرار کرد به تهران و ثروتمند شد و سپس رفت به آمریکا. در آمریکا با نبیل‌الدوله (علیقلی خان ضرابی کاشانی)، از سران بهائیت و ماسون درجه سی و سوم،‌ بسیار نزدیک بود.

رضا افشار در زمان جنگ اول جهانی باز بعنوان «نفوذی» از نیویورک به برلین رفت و از گردانندگان «کمیته ملیون ایران» شد. بعدها بر سر سه میلیون مارک اعتباری که آلمان قیصری به کمیته فوق داده بود بین او و سید حسن تقی‌زاده دعوا شد و کار به افشاگری کشید.

رضا افشار پس از بازگشت به ایران از فعالین در ماجرای خلع قاجاریه و تأسیس سلطنت پهلوی بود و به این دلیل بعنوان نماینده تبریز وارد مجلس پنجم شد. او در زمان رضا شاه مشاغل مهمی داشت مانند نایب رئیسی مجلس و استانداری گیلان و وزارت طرق و شوارع (وزیر راه) و استانداری کرمان و استانداری اصفهان. ولی سرانجام به علت فساد مالی، بویژه در مخارج راه‌سازی، کارش به محکمه کشید و از مشاغل دولتی برکنار شد. در سال‌های آخر رضا شاه به تجارت مشغول بود و بسیار ثروتمند.

در اوائل سال 1323 به دلیل قدرت‌گیری اتحادیه کارگری حزب توده در اصفهان، به رهبری تقی فداکار، محمد ساعد مراغه‌ای (نخست‌وزیر وقت) رضا افشار را با توجه به سوابق و تجربه مفصلش در این‌گونه کارها استاندار اصفهان کرد. افشار عده‌ای از فعالین کارگری اصفهان را جمع کرد و اتحادیه‌های کارگری ضد حزب توده را سازمان‌دهی و تقویت کرد. فعالیت اتحادیه کارگری تقی فداکار در اصفهان از آذر 1321 آغاز شده بود. ادامه مطلب...






      

به بهانه مرگ تراب حق شناس/آنچه امام در خشت خام دید


تراب حق‌شناس از اعضای اولیه سازمان مجاهدین خلق و از موسسان سازمان مارکسیستی "پیکار در راه طبقه کارگر" امروز 5 بهمن 94 در سن 72 سالگی درگذشت.

یکی از دلایل اهمیت تراب حق شناس، ارتباطات او از طریق آیت الله هاشمی رفسنجانی با امام خمینی(ره) در بهمن 1350 است.

تراب حق شناس در این باره گفته است: «نامه مفصل هاشمی‌رفسنجانی را به امام خمینی درباره مجاهدین، من به عراق بردم. در بهمن 50 ، جلسات مرتبی با آیت‌الله خمینی درباره سازمان مجاهدین داشتیم. ما تک‌تک دیدگاه‌هایمان را می‌گفتیم و ایشان در آخر نظرش را می‌گفت. آخرین جمله‌ای که آیت‌الله خمینی به من گفت، این بود: آقا این مطلب را پیش خودتان داشته باشید، واقع امر این است که من اعتقادی به مبارزه مسلحانه ندارم. پس از آن هم به اختلاف نظر مجاهدین با ایشان درباره تکامل و معاد اشاره کرد».

امام خمینی(ره)‌ نیز در تاریخ‌ 23 خرداد سال‌ 1358 در دیدار با دانشجویان‌ دانشگاه‌ تهران‌ درباره مراجعه تراب حق شناس به ایشان در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «من‌ نجف‌ که‌ بودم‌، یک‌ نفر از همین‌ افراد آمد پیش‌ من‌. قبل‌ از این‌ بود که‌ آن‌ منافقین‌ پیدا بشوند. پیش‌ من‌، شاید 20 روز- بعضی‌ها می‌گفتند 24 روز- مدتی‌ بود پیش‌ من‌. هر روز می‌‌آمد آنجا و روزی‌ شاید 2 ساعت‌ آمد صحبت‌ کرد از نهج‌البلاغه‌، از قرآن‌. همه‌ حرف‌هایش‌ را زد. من‌ یک‌ قدری‌ به‌ نظرم‌ آمد که‌ این‌ وسیله‌ است‌. نهج‌البلاغه‌ و قرآن‌ وسیله‌ برای‌ مطلب‌ دیگری‌ است‌... اینقدر نهج‌البلاغه‌ و خب‌، من‌ هم‌ یک‌ طلبه‌ هستم‌ من‌ اینقدر نهج‌البلاغه‌‌خوان‌ و قرآن‌ و اینها نبودم‌ که‌ ایشان‌ بود! 10-20 روز ماند. من‌ گوش‌ کردم‌ به‌ حرف‌هایش‌، جواب‌ به‌ او ندادم‌؛ همه‌اش‌ گوش‌ کردم‌ و آمده‌ بود که‌ تایید بگیرد از من‌، من‌ همان‌ گوش‌ کردم‌ و یک‌ کلمه‌ هم‌ جواب‌ ندادم‌. فقط‌ اینکه‌ گفت‌ که‌ ما می‌خواهیم‌ که‌ قیام‌ مسلحانه‌ بکنیم‌، من‌ گفتم‌ نه‌، قیام‌ مسلحانه‌ حالا وقتش‌ نیست‌ و شما نیروی‌ خودتان‌ را از دست‌ می‌دهید و کاری‌ هم‌ ازتان‌ نمی‌آید. دیگر بیش‌ از این‌ من‌ به‌ او چیزی‌ نگفتم‌. او می‌خواست‌ من‌ تاییدش‌ بکنم‌. بعد هم‌ معلوم‌ شد که‌ مساله‌ همان‌‌طورها بوده‌. بعد هم‌ که‌ آقایان‌ آمدند، از ایران‌ هم‌ برای‌ آنها اشخاصی‌ سفارش‌ کرده‌ بودند که‌ اینها را تایید کنید، اینها مردم‌ کذایی‌ هستند، فلان‌، معذلک‌ من‌ باور نکردم‌. حتی‌ از آقایان‌ خیلی‌ محترم‌ تهران‌ سفارش‌ کرده‌ بودند که‌ اینها مردم‌ چطور هستند و من‌ باورم‌ نیامده‌ بود. اینهایی‌ که‌ اینقدر از قرآن‌ و از نهج‌البلاغه‌ و از دیانت‌ زیاد دم‌ می‌زنند و بعد فقرات‌ قرآن‌ را یک‌ جوری‌ دیگر غیر از آنچه‌ که‌ باید معنا می‌کنند و فقرات‌ نهج‌البلاغه‌ را یک‌ جوری‌ دیگر غیر از آنچه‌ باید معنا می‌کنند، اینها را نمی‌توانیم‌ ما خیلی‌ رویشان‌ اطمینان‌ داشته‌ باشیم‌. این‌ بعثی‌های‌ عراق‌ همین‌ فقرات‌ نهج‌البلاغه‌ را که‌ امثال‌ اینها استشهاد می‌کنند، آنها هم‌ در پلاکاردشان‌ می‌نویسند و منتشر می‌کنند. همین‌، همین‌ فقرات‌ نهج‌البلاغه‌ را! این‌ بعثی‌هایی‌ که‌ اصلا کاری‌ به‌ این‌ مسائل‌ ندارند اینها را می‌نویسند و به‌ دیوار نجف‌ و به‌ خیابان‌های‌ نجف‌ منتشر می‌کنند... لیکن‌ ما نمی‌توانیم‌ به‌ آنها اعتقاد کنیم‌؛ به‌ آنها نمی‌شود اعتماد کرد...».

تراب حق شناس سه سال پس از این ملاقات، رسما از اعتقادات مذهبی فاصله گرفت و به سلک ماتریالیسم پیوست.
درک عمیق امام خمینی(ره) از "پوسته مذهبی و هسته ماتریالیستی" اظهارات تراب حق شناس، آن هم در شرایط حمایت همه جانبه جریان مذهبی داخل از آنان، بسیار شگفت انگیز و نادر است.

به کانال تلگرامی دکتر عبدالرضا داوری بپیوندید:
https://telegram.me/dr_davari








      

نگاه اول: هاشمی رفسنجانی در سال 68 در حالی که ریاست دوره سوم مجلس را به عهده داشت، کاندیدای پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. در این انتخابات، جمعا 79 نفر ثبت نام کردند که شورای نگهبان فقط صلاحیت هاشمی را تایید کرد و برای اینکه هاشمی بدون رقیب نباشد، صلاحیت عباس شیبانی را نیز تایید شد. یعنی 77 نفر ردصلاحیت شدند و هاشمی هیچ اعتراضی نداشت! همه می دانستند که شیبانی، رقیب تزیینی هاشمی است، برای همین هاشمی با 94 درصد آرا (15/550/528 رای) رییس جمهور شد.

نگاه دوم: امروز اما بر خلاف سال 68 که هاشمی هیچ اعتراضی به رد صلاحیت ها نداشت، رفسنجانی در صف اول معترضین به رد صلاحیت ها قرار دارد تا جایی که رسانه تلگرامی منتسب به پایگاه اطلاع رسانی هاشمی، علیرغم تایید صلاحیت 4720 و رد صلاحیت 6753 کاندیدا در آخرین پست کانال تلگرامش در اعتراض به رد صلاحیت ها نوشته است: “اگر اسب‌ها اجازه مسابقه نداشته باشند، هر قاطری به خط پایان خواهد رسید!"

نگاه سوم: آیا تعبیری که رسانه هاشمی بکار برده، فقط درباره این انتخابات صادق است یا آنها حاضر به تعمیم این جمله، درباره پنجمین انتخابات ریاست جمهوری در سال 68 هم هستند؟!

با کلیک روی لینک زیر عضو کانال حمید رسایی شوید: @www_rasaee_ir








      

در پیوستِ کتابِ "یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی" (که برای اولین بار این کتاب امسال منتشر شده) نامه ای از فروغی خطاب به "محمود وصال" (وقار السلطنه) نیز وجود دارد که بسیار بسیار خواندنی و حائز اهمیت است.
فقره ای از این نامه را که به سال 1919 نگارش یافته، با هم میخوانیم. چقدر شبیه اوضاع و احوال امروز ماست. تو گویی نسبت به تاریخ نگارش نامه (که قریب به صد سال پیش است) هیچ تغییری حاصل نشده و وضع بر همان منوال است که 100 سال پیش بود:

«اروپا عموماً در حال غلیان است...حال در این میانه ما چه باید بکنیم؟ افسوس که این فقره از همه مشکل تر است. به عقیده بنده ما هیچ کاری نباید بکنیم جز اینکه خودمان را درست بکنیم. عجالتاً "ما" در کار نیست. ما نیستیم. ما وجود نداریم. و فقط همین عیب را داریم، یعنی عدم صرف هستیم که بدتر از وجود ناقص است. فرض کنید تمام دنیا خوب شد، اساس عدالت برقرار شد، انسانیت دنیا را گرفت، تازه آن وقت درست فکر کنیم ببینیم حقاً از روی عدالت و انسانیت و مروت وقتی که بخواهند با ما معامله کنند چه باید بکنند. آیا غیر از این چاره داریم که به نماز ایستاده دست به دعا برداشته بگوییم: "الهی عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک".
ملت ایران اگر وجود داشت، اگر در ایران افکار عامه موثر بود، آیا دولت ایران جرئت میکرد این قرارداد اخیر را با انگلیس ببندد؟ »

(یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی، نشر سخن،  ص 472)

Https://telegram.me/jabbariakbar

-------------------------------------

در این صد و خرده‌ای سال حضور خارجی‌ها در ایران دانش فنی منتقل شد؟ می‌گوییم نه! مدیریت درست‌ و حسابی منتقل شد؟ می‌گوییم نه! می‌گویند پس راهکار این است که این‌ها بروند در کنار هم بنشینند کار کنند و با هم چیزی یاد بگیرند. می‌گوییم آیا این کارآموزی است؟ مثل استاد و شاگرد هستند؟ معلوم نیست و مبهم است... پس نهاد مناسب برای انتقال این فناوری کجاست؟ سازوکار انتقال چیست؟ می‌گویند در پیوست اِن (n) در حال تدوین است! این خودش یک اشکالی است بر این جریان! هنوز نمی‌دانیم این راه درست است یا نه ولی اصلش را پذیرفته‌ایم. چون این قرارداد را هیئت‌وزیران تصویب کرده ولی ساز و کارش را نمی‌دانیم








      

[آیا حقیقتاً «اسرائیل» با «توافقنامه‌ی وین» مخالف است؟!]
.
فهرست «رجانیوز» از «مقامات اسرائیلی حامی توافقنامه‌ی وین»:

1- افرائم هالوی (رئیس پیشین موساد): قطعا این توافق خوب است. بدون برجام، ایران آزاد است که هر رویایی که در سر دارد را انجام دهد و در هر زمینه و موردی که علاقه دارد علیه منافع ملی اسرائیل فعالیت کند.
 
2- آیزاک بن اسرائیل (رئیس سابق آژانس فضایی اسرائیل): این توافق به هیچ عنوان بد نیست؛ بلکه برای اسرائیل بسیار هم خوب است.
 
3- امی آیالون (رئیس سابق آژانس امنیت اسرائیل): ما باید برجام را به عنوان یک توافق صورت گرفته بپذیریم.
 
4- آموس یدلین (مدیر مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل): این یک توافق خوب است و اسرائیل نباید با نظام سیاسی آمریکا بر سر مخالفت با برجام درگیر شود.
 
5- یووال دیسکین (رئیس اسبق آژانس امنیت اسرائیل): ما باید روابط استراتژیکمان با واشنگتن را حفظ کنیم و علیه برجام فعالیت نکنیم.
 
6- ایهود باراک (وزیر جنگ سابق اسرائیل): من به دوستانم در کابینه هم گفتم که ما باید به درایت ایالات متحده احترام بگذاریم. ما باید توافق هسته‌ای را بپذیریم.
 
7- مئیر داگان (رئیس سابق موساد): سفر نتانیاهو به آمریکا و حضور در کنگره احمقانه بود. ما باید از توافق اتمی با ایران حمایت کنیم.
 
8- آیزاک هرتزوگ (رهبر حزب کار اسرائیل): ایالات متحده تنها متحد واقعی ماست و من به خودم اجازه نمی‌دهم که به نمایندگان کنگره آمریکا بگویم که چگونه رای بدهند.
 
9- یئیر لاپید (رهبر حزب اپوزیسیون «یش آتید»): من با سیاست اوباما در خاورمیانه موافق نیستم ولی شما باید «شرایط بدون توافق» را هم درنظر بگیرید. ما نباید فاکتورهای امنیت اسرائیل را به خطر بیندازیم.
 
10- زهوا گالون (رهبر حزب اپوزیسیون «مرتز»): خطرناک‌ترین و آزاردهنده‌ترین رویدادی که در حال حاضر شاهد هستیم، رفتار غیرمنطقی و عجیب و مخرب دولت اسرائیل در برابر «توافق برجام» است.
 
11- شلی یاشیموویچ (رهبر سابق حزب کار): توافق هسته‌ای یک قرارداد نهایی شده است و مخالفت با آن، یک اشتباه بزرگ در راستای اشتباهات قبلی نتانیاهوست.
 
12- اوزی برام (وزیر سابق کشور): تهدید هسته‌ای ایران با این توافق، به شدت کاهش پیدا کرده است.








      

??مروری بر یک سند تاریخی
عباس عراقچی و انتقال اطلاعات امنیتی کشور به رابط بی بی سی

در سندی که اخیرا سایت US embassy cable منتشر کرده و مربوط به تاریخ 16 مارچ 2009 است، اعلام شده که عباس عراقچی، سفیر وقت ایران در ژاپن، اطلاعاتی در مورد وضعیت رکسانا صابری، جاسوس امریکایی بازداشت شده در ایران را به یک رابط بی بی سی منتقل کرده است.

در این سند رابط بی بی سی خطاب به رییس دفتر سیاسی سفارت امریکا در لندن از ارتباط خود با یک خانم انگلیسی که مدیر یک بنیاد مالی در لندن است خبر داده و خطاب به این مقام امریکایی میگوید:" این خانم انگلیسی در سال 2006 در تهران، "دانشجوی خصوصی" عباس عراقچی بوده است و روابطشان صمیمی و گرم به نظر می آید."

در ادامه گزارش سفارت امریکا در لندن به اهمیت موضوع بازداشت رکسانا صابری در تهران برای دولت امریکا اشاره شده و آمده است:عباس عراقچی، سفیر [وقت] ایران در توکیو، در تاریخ 9 مارچ 2009، با ارسال ایمیلی به این خانم انگلیسی [مرتبط با شبکه بی بی سی] به وضعیت رکسانا صابری، جاسوس امریکایی بازداشت شده در ایران پرداخته و خطاب به رابط بی بی سی نوشته است:"اخبار خوبی در راه است و من مطمئن هستم که رکسانا صابری به زودی آزاد خواهد شد."

نکته مهم در این مورد آن است که علیرغم محکومیت رکسانا صابری به هشت سال حبس به اتهام جاسوسی، این جاسوس امریکایی 58 روز بعد از انتقال خبر امنیتی آزادی قریب الوقوعش از سوی عباس عراقچی، در تاریخ 11 می 2009 از زندان آزاد و عازم امریکا می شود.

 انتقال خبر مربوط به یک پرونده امنیتی کشور از سوی یک دیپلمات به رابط بی بی سی که بلافاصله تبدیل به یک گزارش امنیتی در اسناد وزارت خارجه امریکا شده، موضوع بسیار حساس و بغرنجی است که موجب کاهش قدرت چانه زنی و باز شدن مشت جمهوری اسلامی ایران در برابر طرف امریکایی شده است. احتمالا با انتقال این پیغام امنیتی از سوی عباس عراقچی به رابط بی بی سی، خیال دولت امریکا از بابت رکسانا صابری راحت شده تا بر همین سیاق دیگر دولت امریکا برای امتیازدهی به ایران بر سر پرونده رکسانا صابری تلاشی نکند.

از آنجا که دیپلمات مزبور بعدها به عنوان نفر دوم تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و رئیس ستاد اجرای برجام فعال شده است، لذا رسیدگی به ابعاد چنین ارتباطات مشکوکی حتما باید در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گیرد.

متن کامل سند در لینک زیر قابل بازیابی است:

http://cables.mrkva.eu/cable.php?id=197133








      

محمدمهدی جعفری، از چهره های ملی-مذهبی:« در اسفند 1356، مهندس میرحسین موسوی و خانمش زهرا رهنورد به امریکا رفتند و قصدشان این بود که مقیم امریکا شوند چون از جو پر اختناق ایران خسته شده بودند.»

منبع: کتاب هنگام با ازادی، خاطرات دکتر سیدمحمدمهدی جعفری، انتشارات صحیفه خرد، 1389، جلد دوم،ص 374.

---------------------------------------------------------------------------

پایان دوران اعتدال

سخنرانی ساختارشکنانه امروز حسن روحانی در جمع فرمانداران کشور را به عنوان نقطه پایان دوران اعتدال می فهمم.
خط و نشان کشیدن، متلک انداختن و انتقال تعارضات درون سیستمی به سپهر عمومی از سوی رئیس دولت یازدهم، نشانگر آن است که استراتژی اعتدالی "چانه زنی و امتیازگیری درون سیستمی" به بن بست رسیده و استراتژی مشروطه گرایانه "فشار اجتماعی" در دستور کار حسن روحانی قرار گرفته است.
با این تغییر استراتژی در دولت یازدهم، هجده ماه پایانی این دولت را باید هجده ماهی پرحادثه دانست.

 

به زودی این جملات را از حسن روحانی خواهیم شنید:«مطالبه مردم از دولت و مجلس، حل مشکلات اقتصادی است؛ اما مردم بدانند که ریشه مشکلات اقتصادی در حوزه سیاسی است. مشکلات اقتصادی راه حل اقتصادی ندارند. برای عبور از بحران اقتصادی باید در حوزه سیاست گره گشایی کرد.»

به کانال تلگرامی دکتر عبدالرضا داوری بپیوندید:

https://telegram.me/dr_davari

---------------------------------------------------------------------------

تهدید دانشگاه پیام نور در مورد تسویه حساب کامل تا قبل از حذف و اضافه/

در آستانه شروع نیمسال دوم 94-95در صفحه اول سیستم گلستان دانشگاه پیام نور این‌گونه نوشته شده است:

??لازم به ذکر است چنانچه حداکثر تا تاریخ 1394/11/25 نسبت به پرداخت شهریه متغیر و تسویه حساب اقدام ننمایید ثبت نام شما قطعی نخواهد شد و امکان حذف و اضافه و شرکت در آزمون پایان ترم غیرفعال می‌گردد.??

این در حالی است که تا کنون دانشجویان می‌بایست برای ثبت نام فقط شهریه ثابت را واریز می‌کردند و می‌توانستند شهریه متغیر را تا پیش از شروع امتحانات پایان ترم واریز کنند.

این تهدید معاونت مالی اداری دانشگاه پیام نور آن هم در ایام پایانی سال موجب نگرانی بسیاری از دانشجویان شده است. برخی کارشناسان افزایش مکرر شهریه دانشگاه پیام نور و اقدام اخیر را تصمیماتی برنامه‌ریزی‌شده برای سوق دادن دانشجویان به سوی دانشگاه آزاد ارزیابی می‌کنند.

در سال‌های اخیر بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد خالی مانده و دانشگاه پیام نور به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور که شهریه‌ای به‌نسبت کمتر اخذ می‌کند، رقیبی جدی برای این دانشگاه بوده است.








      

به مناسبت 30 دی ، سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان

رابطه نگرش دینی و سیاست خارجی ادراکی: تحلیل رمزگان عملیاتی بازرگان و احمدی نژاد

 با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، مفروض براین است که بازیگرانی دیندار مناصب اصلی حکومت را برعهده بگیرند. بنابراین می توان این انتظار را داشت که همان گونه که باورها و شخصیت افراد در ادراکات و تصمیمات آنها اثرگذار است، باورهای دینی بازیگران جمهوری اسلامی ایران بر ادراکات ایشان اثر بگذارد. در این مقاله با بکارگیری روش تحلیل محتوا و ابزارهای تحلیل رمزگان عملیاتی و تحلیل نگرش دینی، تلاش می شود به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نگرش دینی فرد بر سیاست خارجی ادراکی وی اثر می گذارد؟ به بیان دیگر، آیا می توان ادراکات سیاستمداران در عرصه سیاست خارجی را به کمک نگرش دینی ایشان معنادار کرد؟ برای این منظور از میان کارگزاران جمهوری اسلامی، مهدی بازرگان و محمود احمدی نژاد برگزیده شدند که به لحاظ ادراکی نسبت به نظام بین الملل، در ظاهر تفاوت های عمیقی با یکدیگر دارند. آشکار می شود اگرچه هر دو کارگزار نسبت به نظام بین الملل بدبین هستند، ولی احمدی نژاد  بدبینی بیشتری دارد و بر قدرت کارگزار بیش از ساختار و سازمان توجه دارد. در الگوی نگرش دینی نیز برای بازرگان و احمدی نژاد به ترتیب «الگوی انسان مختار ملی» و «الگوی انسان فطرت جوی بی مکان» استنباط شد که زمینه مناسبی برای تحلیل چرایی تفاوت نوع شخصیتی این دو در سیاست خارجی ادراکی فراهم می کند.

متن کامل در لینک زیر:
http://www.ensani.ir/fa/content/321925/default.aspx








      

[استقبال اسرائیل از «معامله‌ی برجام]
.
رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل توافقنامه‌ی وین را «نقطه عطفی استراتژیک برای اسرائیل» خواند و بدون ارائه جزئیات گفت در توافق با ایران فرصت‌هایی نیز وجود دارد.

در همین‌ حال وزیر انرژی اسرائیل هم‌زمان با حضور مقامات انرژی ایران در ابوظبی از آن‌جا دیدار کرد.

-----------------------------------------------------------

[افشاگری پیرورام از «علت آتش‌سوزی‌های پیاپی در کارخانجات دارویی»!]
.
پیرورام: [یکی از معضلات اساسی در هنگام بروز چنین حوادثی دریافت بی‌چون و چرا و فوری مجوزهای واردات مواد یا داروهایی است که خط تولید آنها دچار حادثه شده است، که بعضاً مجوزهای صادر شده، اجازه واردات ماده مورد نظر برای چندین سال آینده را در اختیار وارد کننده قرار می‌دهد]
-----------------------------------------------------------

[سعید لیلاز (خیرآبادی): س. م. خ «نجیب و پاک سیرت» بود که به مجمع تخشیص می‌رفت]
.
سیعد لیلاز (خیرآبادی) در اظهاراتی عجیب، درباره‌ی «علت نرفتن حسن روحانی به جلسات مجمع تشخیص خاندان‌های ... » گفته است:
[از آنجایی که »رئیس آن دولت، فردی نجیب و پاک سیرت بود» سعی می‌کرد با تعامل‌پذیری در جلسات مجمع حضور حداکثری داشته باشد]
.
یعنی می‌فرمائید آقای روحانی «نجیب و پاک‌سیرت» نیست؟!
پناه برخدا!

-----------------------------------------------------------

سر عموی قذافی: لیبی در آستانه‌ی یک جنگ داخلی خونین قرار دارد]
.
پسرعموی قذافی : [دولتاسلامی، «طرابلس» پایتخت این کشور را محاصره کرده است.
روزانه بهترین جوانان در حال پیوستن به  داعش هستند و چنین گروه‌هایی قصد دارند هویت و ملت عربها را از بین ببرند. هرج و مرج بر کشورهایی مانند سوریه، عراق، یمن و لیبی حاکم است.

-----------------------------------------------------------

[افشای بخش‌هایی از «معامله‌ی هسته‌ای» توسط وندی شرمن]
.
وندی شرمن  گفت [ در صورتی که ایران از پول‌های ناشی از «برجام» به انجام«اقدامات مخرب» در منطقه ادامه دهد، تحریم‌های موشکی، تروریسم و حقوق بشری علیه تهران کماکان پابرجاست.

 ادعاهای مطرح شده در داخل آمریکا مبنی بر اینکه «برجام» 150 میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شده ایران را آزاد می‌کند صحیح نیست. این رقم بین 55 تا 60 میلیارد دلار خواهد بود.

آژانس، مطابق این سند، در تمامی 24 ساعت در هر 7 روز هفته، بر تأسیسات هسته‌ای ایران نظارت خواهد داشت.

-----------------------------------------------------------

ریف توانست بر گردن‌کلفتان پیروز شود]
.
سیدشهاب‌الدین چاوشی (معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران) گفته است: [ظریف توانست بر گردن کلفتانی که تصور می‌کردند؛ باید حرف خود را به زور پیش ببرند، پیروز شود].
.
این آقای «سیدشهاب‌الدین چاووشی»،  با این آقای نوحه‌خوان (محسن چاووشی) نسبتی ندارد؟!
صدای‌شان که خیلی شبیه هم است!
----------------------------------------------------------

[برشی دیگر از همان نوشته]
.
اقتصاددان «پاتریک یانگ» می‌گوید که «این احساس وجود دارد که ما داریم از پرتگاه به دره ای بدون ته سقوط می کنیم. مانند آخر فیلم «جنگ ستارگان» است یا فیلم دیگری هنگامی که قهرمانش به دره افتاده و برای همیشه ناپدید شد. حالا هم همین احساس به ما دست می دهد».

این کارشناس تأکید کرد: «ما شاهد آن بودیم که قیمت نفت که تا همین چندی پیش بشکه ای 100 دلار بود ناگهان به سرحد امروزی رسید و پایان این روند دیده نمی شود. برخی می‌گویند که نرخ نفت می‌تواند تا بشکه ای 10 دلار برسد. این چشم انداز انسان را به وحشت می اندازد».








      

روحانی: دولت بدون شورای نگهبان، به سمت دیکتاتوری می‌رود
دولت بهار: حسن روحانی، در سخنانی درباره نقش و جایگاه شورای نگهبان قانونی اساسی معتقد است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، برای مقابله با دیکتاتوری، شورای نگهبان پیش‌بینی شده است.
  

به گزارش دولت بهار به نقل از مشرق، روحانی که در سال 1359، نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی بود، در گفتگویی با روزنامه "جمهوری اسلامی" که در صفحه 7 شماره روز 9 آذرماه 1359 به چاپ رسید، با بیان این که در مقابل قوه مجریه اگر نهاد ناظری نباشد به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود، گفت: «برای اینکه جلوی دیکتاتوری گرفته شود قانون اساسی پیش‌بینی کرده که شورای نگهبان تفسیر این قانون را برعهده داشته باشد.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه قوه مجریه در انتخاب اعضای شورای نگهبان نقشی ندارد، دلیل آن را این گونه توضیح داد: «قوه مجریه در انقلاب‌های جهانی و در تاریخ همیشه قانون را به نفع خود تفسیر می‌کردند و انقلاب را به استبداد می کشاندند بنابراین در قانون اساسی ما برای مقابله با دیکتاتوری، شورای نگهبان پیش‌بینی شد.»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضای سیاسی کشور گفت: «معیار و مبنا، سخنان رهبر انقلاب است مردم، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها را بخوانند و مواضع مسؤولان را با بیانات امام و رهبری مقایسه کنند تا ببینند چه کسانی در خط انقلاب هستند، در خط امام هستند، در خط این امت هستند و چه کسانی هستند که برخلاف نظر امام که نظر امت خواهد بود قدم برداشتند.»








      
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >