میزان واقعی افزایش دستمزد کارگران 
همان گونه که دیروز درپی نوشت مطلب « بجای ابراز شرمندگی استعفا دهید » نوشتم ، تمامی رسانه ها ، برمبنای یک خبر « متحد المآل » میزان افزایش حقوق کارگران در سال 95 را 14 درصد به افکار عمومی ایرانیان « حقنه » کردند ، در حالی که محاسبات نشان می دهد افزایش واقعی دستمزد کارگران بین 9 تا 9.6 درصد است . در این میان ، تنها یک روزنامه را دیدم که زحمت واکاوی شامورتی بازی های به کار رفته در آن خبر« متحد المآل » پذیرا شده و میزان واقعی افزایش دستمزد کارگران در سال 95 را نشان داده است . با ابراز تاسف فراوان از روش رسانه های کشور در « امربری بی چون وچرا » برای بازتاب دادن رویدادها بر مبنای اراده و برنامه ارباب قدرت ، بخش اصلی خبر آن روزنامه را در زیر بازتاب می دهم . این روزنامه ، روزنامه خراسان است و مطلب زیر در شماره روز پنجشنبه 21 اسفند آن چاپ شده است 
* * * *
افزایش 9 تا 9.6 درصدی مجموع دریافتی کارگران
محمد حقگو- شورای عالی کار بامداد روز گذشته پس از نشستی 7 ساعته با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را با 14 درصد افزایش نسبت به سال جاری معادل 812 هزار و 164 تومان، تعیین و تصویب کرد تا مجموع حداقل دریافتی کارگران (با احتساب سایر مزایا به جز دستمزد) به مرز یک میلیون تومان برسد و به این ترتیب دریافتی کارگران در سال آینده بین 9 تا 9.6 درصد افزایش یابد.
افزایش 14 درصدی حداقل دستمزد و 10 هزار تومانی حق اولاد
ماجرای تعیین دستمزد سال 95 کارگران، در ساعات پایانی سحر دو شب قبل، پس از حدود 9 ساعت مذاکرات دولت، کارگران و کارفرمایان به فرجام رسید. بر این اساس با تایید علی ربیعی، وزیر کار، حداقل دستمزد سال 95 با 14 درصد افزایش نسبت به حداقل دستمزد سال 94، 812 هزار و 164 تومان تعیین شد.
این توافق در حالی حاصل شد که در هفته های اخیر نشست ها و مذاکرات فراوانی بین گروه های کارگری، کارفرمایی و دولت انجام شد اما در نهایت 3 گروه در رقم یاد شده برای تمامی گروه های مزدی به صورت یکسان که از ابتدای سال 95 باید از سوی بنگاه‌ ها و واحدهای تولیدی مشمول قانون کار اجرا شود، به توافق رسیدند.
البته گزارش ها حاکی از آن است که دولت و کارفرمایان در این جلسه پیشنهاد 12 درصد و کارگران، پیشنهاد 15 درصد افزایش دستمزدها را مطرح کرده بودند که بدین ترتیب، به نظر می رسد کفه ترازو تا حدودی به سمت نظر کارگران سنگینی پیدا کرده است.
بر این اساس، شورای عالی کار برای افزایش حق بن نقدی سال آینده، سنوات روزانه و حق مسکن به توافق جدیدی دست نیافت. بنابراین حق بن نقدی سال آینده نیز مانند امسال ماهیانه 110 هزارتومان و سنوات روزانه 1000 تومان خواهد بود.
البته به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت کار دوباره وعده افزایش حق مسکن از ماهیانه 20 هزارتومان به 40 هزارتومان را داده است در حالی که این موضوع قرار بود در دستمزد سال جاری کارگران اعمال شود که یک بار تاکنون با مخالفت هیات وزیران مواجه شده است و این بار نیز احتمالا چنین خواهد شد.
از سوی دیگر مروری بر مصوبه شورای عالی کار نشان می دهد حق اولاد یک فرزند با حدود 10 هزار تومان افزایش، از 71 هزار و 242 تومان به 81 هزار و 216 تومان رسیده است. البته برابر قانون، حق اولاد تنها به دو فرزند خانوار تعلق می گیرد و کارگرانی که بیش از دو فرزند داشته باشند مبلغی دریافت نمی‌کنند. هم چنین بنا بر این مصوبه، حداقل مزد روزانه معادل 27 هزار و 72 تومان تعیین شده است.

محمد حیدری