ممانعت مثلث "رفسنجانی- خاتمی-روحانی" از "رفع حصر"
 
در این یادداشت نشان خواهم داد که آقایان هاشمی رفسنجانی، سید محمدخاتمی و حسن روحانی علیرغم مواضع اعلامی شان که بر ضرورت رفع حصر از مهندس موسوی، زهرا رهنورد  و مهدی کروبی تاکید میکنند، به هیچ عنوان با رفع حصر آنان موافق نیستند و در "مقام عمل"، مثلث "رفسنجانی-خاتمی-روحانی" نه تنها تلاشی برای رفع حصر "موسوی، رهنورد و کروبی" نخواهند کرد بلکه معتقدم حتی اگر رهبر انقلاب هم بخواهند در موضوع رفع حصر ورود کنند این مثلث مانع رفع حصر خواهد شد. چرا که:

اولا - از سال 76 به این سو دوخط مشی جمهوری خواهی و مشروطه خواهی در میان اصلاح طلبان کاملا با هم درگیر بودند. پس از قضایای 88 خط مشی جمهوری خواهی که راهبردش تغییر ساختار نظام از طریق نبرد خیابانی بود با هدایت موسوی و کروبی شکست خورد و به حاشیه رفت و در مقابل از سال 89 خط مشی مشروطه خواهی (مدل اصلاحات بر پایه استراتژی حفظ ساختار-محدودسازی قدرت مرکزی، دوگانه سازی حاکمیت و تاکتیک فشار از پایین چانه زنی در بالا) با محوریت هاشمی رفسنجانی-خاتمی در میان اصلاح طلبان غلبه یافت. حسن روحانی محصول مزرعه مشروطه خواهی است در حالیکه رفع حصر موسوی و کروبی به منزله احیاء پروژه جمهوری خواهی و به حاشیه رفتن مثلث رفسنجانی-خاتمی-روحانی است.

ثانیا- رفتار موسوی و کروبی و اطرافیانشان پس از رفع حصر ، برای هاشمی رفسنجانی کاملا غیرقابل پیش بینی است و احتمال اینکه آن دو و اطرافیانشان -به دلیل مصائبی که متحمل شده و اتکا به پایگاه اجتماعی سبز که کاملا متعلق به خود می دانند و طبیعتا معتقدند این هاشمی رفسنجانی بوده که از نمد مقاومت آنان برای خود کلاهی دست و پا کرده- حاضر نشوند تحت مدیریت هاشمی رفسنجانی قرار بگیرند و در پی آن باشند که صحنه را خود صحنه گردانی کنند ، بسیار بالاست. لذا این نگرانی که با رفع حصر موسوی، رهنورد و کروبی ، کنترل صحنه از دست هاشمی رفسنجانی خارج می شود باعث شده تا مثلث "رفسنجانی- خاتمی - روحانی" با رفع حصر موسوی و کروبی مخالف باشند.

ثالثا- موسوی، رهنورد و کروبی «محصور مانده »، نان نقد در سفره هاشمی رفسنجانی هستند که با کارت آنها می تواند افکار عمومی را به نفع خود متاثر کند و پایگاه اجتماعی هوادار آنان را در سبد خود نگه دارد در حالیکه موسوی و کروبی «رهایی یافته » ، نان نسیه اند و محتمل است که هاشمی رفسنجانی را محافظه کار تلقی کنند و خط مشی رادیکال خود را پیش ببرند و پایگاه اجتماعی خود را از سبد هاشمی رفسنجانی خارج کنند. لذا هاشمی رفسنجانی نان نقد را رها نمی کند تا به نان نسیه بچسبد و رفع حصر موسوی و کروبی را پیگیری کند.

به کانال تلگرامی دکتر عبدالرضا داوری بپیوندید:
https://telegram.me/dr_davari