عبدالله شهبازی, [28.01.16 00:16]
پنج‌شنبه، 8 بهمن 1394/ 28 ژانویه 2016، ساعت 0:15 صبح

ادامه جنجال واردات محصولات دگرژن‌شده:

ماجرای نامه آقای ظریف چیست؟

در پی انعقاد قراردادهای صادرات محصولات ارگانیک کشاورزی از ایران به فرانسه و متقابلاً وارد کردن محصولات دگرژن‌شده (از نظر ژنتیکی دستکاری شده یا به تعبیر برخی کارشناسان ایرانی «اصلاح شده» یا «تراریخته») از فرانسه، وبسایت «سلامت نیوز» گزارش چهار صفحه‌ای مورخ 21 اسفند 1378 محمدجواد ظریف به محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر ریاست جمهوری، را منتشر کرد.

انتشار این گزارش واکنش تند بهزاد قره‌یاضی، رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، را برانگیخت که اخیراً از سوی محمدباقر نوبخت به ریاست امور پژوهشی و فن‌آوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (سازمان برنامه و بودجه سابق) منصوب شده. آقای قره‌یاضی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم انتشار گزارش سال 1378 آقای ظریف را «قطعاً کاری مجرمانه» اعلام کرد.

آنچه در نامه ظریف مطرح شده ملهم از پروتکل ایمنی زیستی مصوب اجلاس 24- 28 ژانویه 2000 مونترآل کانادا است. کارشناسان دفتر آقای ظریف طبق روال معمول گزارشی در این باره تهیه کرده‌اند که حدود یک ماه و نیم پس از اجلاس فوق در 21 اسفند 1378/ 11 مارس 2000 با امضای آقای ظریف به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شده است. متن کامل و سوابق و تداوم فرایند معاهدات ایمنی زیستی را می‌توان در وب جستجو کرد. نکته مهم در گزارش آقای ظریف این قسمت از مقدمه آن است که واردات انبوه محصولات دگرژن‌شده به ایران را در سال 1378، یعنی 16 سال پیش از انعقاد قراردادهای اخیر با فرانسه، نشان می‌دهد:

«جمهوری اسلامی ایران یکی از واردکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی و غلات از کشورهای تولیدکننده نظیر استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، آرژانتین، اروگوئه و...، که از روش اصلاح ژنتیک برای تولید محصول بیشتر و برتر استفاده می کنند، می‌باشد.»

آقای قره‌یاضی در مصاحبه با تسنیم انتشار گزارش فوق را «بی‌اخلاقی فن‌آوری‌هراسان» خوانده است. «فن‌آوری‌هراسی»‌ مفهومی است جدلی- تبلیغی که اخیراً از سوی هواداران واردات محصولات دگرژن‌شده به کار می‌رود برای اطلاق به مخالفان واردات این نوع محصولات. نوعی برچسب تبلیغاتی- روانی است شبیه به مفهوم «توهم توطئه» که از سال‌های 1370 در مباحث سیاسی و تاریخی ایران بتدریج کاربرد وسیع یافت بی‌آن‌که تعریف روشنی از آن ارائه شود.

در بحثی با تنوع و اهمیت دگرژن‌سازی نمی‌توان هر مخالفی را به «فن‌آوری‌هراسی» متهم کرد. این بحث لایه‌های مختلف و گاه متناقض دارد. عده‌ای با انگیزه‌های گوناگون، از جمله انگیزه‌های علمی یا اخلاقی یا دینی، از اساس مخالف با هر گونه تحقیق در زمینه دگرژن‌سازی هستند. در اینجا مخاطب اتهام «فن‌آوری‌هراسی» نه فقط مخالفان تحقیقات در حوزه دستکاری ژنتیکی بلکه انبوه مردم و نهادهایی است که مخالف تبدیل محصولات دگرژن‌شده به کالاهای تجاری غالب و ایجاد بازارهای میلیاردها دلاری برای این‌گونه کالاها هستند به بهای حذف تدریجی محصولات طبیعی (ارگانیک). این جنبش بخش مهمی از مردم و متخصصان غرب را دربرمی‌گیرد تا بدان‌جا که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بویژه فرانسه محدودیت‌های جدی برای محصولات دگرژن‌شده پدید آورده و در روسیه و اسکاتلند به ممنوعیت کامل این‌گونه محصولات انجامیده است.

آقای قره‌یاضی در مصاحبه با تسنیم می‌گوید: «از نظر علمی» ممکن نیست «دشمنان» بتوانند از محصولات دگرژن‌شده بعنوان سلاح، مثلاً برای عقیم‌سازی، استفاده کنند. این پاسخی است به این بخش از گزارش اسفند 1378 آقای ظریف:

«این امکان وجود خواهد داشت که [محصولات دگرژن‌شده] حتی به صورت سلاح مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یا با استفاده از ژن‌های خاصی حالات جسمی- روانی انسان‌ها را تغییر داده و محیط زیست را به نابودی بکشاند. فرضاً با نصب ژن عقیمی بر روی گندم، تولیدکنندگان آن قادرند نسلی از یک کشور را عقیم» سازند.

در پاسخ به آقای قره‌یاضی، که بکلی منکر امکان و احتمال بهره‌گیری از محصولات دگرژن‌شده بعنوان سلاح برای کنترل جوامع شده‌اند، یکی از دوستان این‌گونه نوشتند:

شکی نیست که انگیزه‌های لازم و کافی برای دستکاری روحیات انسان از طرق بیوتکنولوژیک وجود دارد. برای کسانی که ناباورند به چنین ادعاهایی، بخشی از کتاب «میان دو عصر» برژینسکی (سال 1970) را نقل می‌کنم. این نقل‌قول را در سایتی دیدم و کنجکاو شدم که آیا واقعاً برژینسکی چنین چیزی منتشر کرده که نگاه کردم و مطمئن شدم. طبیعی است وقتی فردی چون برژینسکی چنین موضوعی را در سال 1970 مطرح کرده، سرمایه‌گذاری و تحقیق در این زمینه تا امروز حتماً شروع شده باشد.

برژینسکی می‌نویسد:

عبدالله شهبازی, [28.01.16 00:16]
«یک محقق کنترل ذهن، در خلال صحبت‌هایش راجع به چند دهه آینده، بیان داشت: زمانی را می‌بینم که می‌بایست وسایل و ناچاراً وسوسه تغییر رفتار و کارکرد ذهنی همه مردم را از طریق دستکاری محیط زیستی و بیوشیمیایی مغز داشته باشیم.»

—---
زیرنویس‌ها:

1- گزارش چهار صفحه‌ای محمدجواد ظریف از اجلاس ژانویه 2000 مونترآل کانادا و پروتکل ایمنی زیستی ایمنی:
هشدار محمد جواد ظریف درباره خطرات مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی،‌ سلامت نیوز، 29 دی 1394.
http://bit.ly/1ZT79yb

2- برای آشنایی با پروتکل ایمنی زیستی بنگرید به:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cartagena_Protocol_on_Biosafety

3- مصاحبه بهزاد قره‌یاضی درباره انتشار گزارش 1378 ظریف:
عضو پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم مدعی شد: بهره‌برداری از محصولات تراریخته بعنوان "سلاح" ممکن نیست/ انتشار نامه "ظریف" جرم است، خبرگزاری تسنیم، 7 بهمن 1394.
http://bit.ly/1nykLmQ

4- دفاع رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از محصولات دگرژن‌شده:‌
نیراعظم خوش‌خلق سیما، یادداشتی بر فن‌آوری زیستی، جام ‌جم آنلاین، سه‌شنبه، 6 بهمن 1394.
http://bit.ly/1UoAGOQ

5- معرفی ده پژوهش علمی درباره مخاطرات فرآورده‌های دگرژن‌شده برای انسان:
Arjun Walia, 10 Scientific Studies Proving GMOs Can Be Harmful To Human Health, Collective-Evolution, April 8, 2014.
http://bit.ly/1xq9iGn
ترجمه فارسی مقاله فوق:‌
http://on.fb.me/202Bxvu

6- نقل‌قول برژینسکی از مأخذ زیر است:
Zbigniew Brzezinski, Between Two Ages: America"s Role in the Technetronic Era, New York: The Viking Press, 1970, p. 12.
کتاب فوق را از این آدرس می‌توان دانلود کرد:
http://solipsyzm.pl/between2ages.pdf