دال مرکزی سیاست دولت یازدهم در بخش سلامت: مردم یارانه بگیر ، هرچه زودتر بمیرند تا بار یارانه ای دولت سبک تر شود
.................................................................................................
بخش سلامت که با تبلیغات فراوان ، از آن بعنوان تنها حوزه کارامد دولت یازدهم یاد میشود در آمارهای اخیر بانک مرکزی مردود شده است.
گزارش بانک مرکزی راجع به شاخص قیمتها در اردیبهشت 94 نشان میدهد که سیاستگزاری بخش سلامت در دولت یازدهم ، بی فرجام است.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی ، تورم نقطه به نقطه بخش بهداشت و درمان (شامل خدمات ویزیت ، دارو و بیمارستان ) در اردیبهشت 94، بیش از 33 درصد بوده است.
از سوی دیگر بنا به گزارش بانک مرکزی ، شاخص قیمتها در بخش دخانیات (شامل سیگار و انواع تنباکو ) نه تنها افزایش نیافته ، بلکه تورم نقطه به نقطه دخانیات در اردیبهشت 94 ، منفی شش درصد بوده است.
منبع:
http://cbi.ir/category/1611.aspx
درواقع بر اساس تدابیر دولت یازدهم در بخش سلامت، از یک سو دخانیات ارزان شده و از سوی دیگر درمان گران شده ، تا این مجموعه تدابیر که براساس وفور دخانیات و قصور درمان بنا شده، مانند دوتیغه یک قیچی رگ حیات و سلامتی مردم را قطع کنند.
این در شرایطی است که تورم نقطه به نقطه قیمت گوشت ماهی 4.7 برابر تورم نقطه به نقطه قیمت گوشت قرمز در اردیبهشت 94 بوده و تورم نقطه به نقطه گروه میوه ها در اردیبهشت 94 نیز حدود 68 درصد میباشد.
بطور خلاصه راهبرد سلامت دولت یازدهم عبارتست از:
دخانیات ارزان شود
گوشت قرمز کمتر گران شود
گوشت ماهی بیشتر گران شود
میوه جات خیلی بیشتر گران شود
درمان هم خیلی گران شود...
در واقع دال مرکزی این شیوه سیاستگزاری در بخش سلامت معتقد است:مردمی که یارانه بگیر هستند ، هرچه زودتر بمیرند تا بار یارانه ای دولت سبک تر شود.
عبدالرضا داوری