قاچاقچی ها به دولت نفوذ کرده اند یا دولتی ها همان قاچاقچی ها هستند؟

در دولت احمدی نژاد قدمهای خوبی جهت نظارت و شفافیت اطلاعات گردشهای کالایی و پولی اقتصادی صورت گرفت. طرح سهمیه بندی بنزین از طریق کارت سوخت، طرح کد رهگیری معاملات ملکی مسکن و طرح شبنم از جمله مهمترین این ابزارها بود که در دو سال گذشته یک به یک در حال حذف هستند.


1-حذف ایران کد و شبنم:
 ماههای ابتدایی روی کار آمدن دولت روحانی، وزیر هزارمیلیاردی صنعت و معدن در اولین اقدامات خود طرح های نظارتی "ایران کد" و "شبنم" (نصب بارکد بر روی کالاهای وارداتی برای اطمینان از قاچاق نبون آنها و پیگیری آنها از مبدا واردات) را که باعث شفاف سازی در کمرگ و واردات می شد را بدون طرح جایگزین لغو کرد. نعمت زاده البته بعدا بواسطه انتقادات مجلسی ها گفت که طرح شبنم را در مورد واردات کالاهای اساسی اجرا می کند که نکرد!

2-حذف کارت سوخت:
چند روز پیش هم  جناب زنگنه طرح حذف کارت سوخت را به هیات دولت برد. کارت سوختی که فوبیای قاچاقچیان سوخت شده بود و آنها را در این سالها با مشکلات و موانع سختی مواجه کرده بود بعد از بی اثر شدنش در دولت جدید اکنون به طور کامل حذف می شود.

3- حذف کد رهگیری معاملات مسکن
 طرح شفاف ساز "کد رهگیری معاملات مسکن" که باعث شفافیت بیشتر اطلاعات معاملات ملکی و  آشکار شدن فعالیت های سوداگران بخش مسکن می شد نیز با چراغ سبز دولت روحانی در حال لغو است. یکی از مهمترین نکته های این طرح این بود که مانع فروش یک ملک به بیش از یک نفر می شد و کم شدن چند صد درصدی پرونده های تخلف ملکی در چندسال اخیر از برکات این طرح بود. در این مورد آخر حتی قانون مصوب مجلس مبنی بر راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان نیز نادیده گرفته شده است.
 سوال اصلی اینجاست که چه کسانی در دولت از شفافیت اطلاعات ضربه می خورند؟
و نقش انتساب و انتصاب وزرایی که پایگاه طبقاتی آنها در کارتل ها و هلدینگ های نفت(زنگنه) و پتروشیمی(نعمت زاده) و مسکن (آخوندی) است در پیگیری این عدم شفافیت ها چیست؟ آنها چه نفعی از رشد قاچاقچیان و سوداگران می برند؟

@hermesi کانال هرمس