آیا محمودرضا خاوری یهودی مخفی و از خانواده میزراحی است؟

یکشنبه، 7 شهریور 1395/ 28 اوت 2016، ساعت 8:32 بعدازظهر

در 28 خرداد 1395/ 17 ژوئن 2016 یادداشتی منتشر کردم با عنوان «محمودرضا خاوری و خانواده میزراحی: مافیای اسرائیل و تبهکاری سازمان‌یافته در ایران».

یادداشت فوق به علت اختلافات مالی خشایار خاوری،‌ پسر محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، با شریک یهودی- اسرائیلی‌اش بنام سام میزراحی بود که کار ایشان به دادگاهی در کانادا کشید. این دو در چند پروژه ساختمان‌سازی انبوه در تورنتو شریک بودند و یکدیگر را به تقلب و کلاهبرداری متهم می‌کردند. نمی‌دانم این دادگاه به کجا کشید ولی آن زمان از نکته مهمی غافل ماندم.

در یادداشت فوق اشاره کردم که «میزراحی» (میزراخیم)‌ نام یهودیانی است که در کشورهای اسلامی خاورمیانه، بطور عمده عراق و ایران، ریشه دارند و به معنی «مشرقیون»‌ یا «اهل شرق» (بنی میزرخ= مشرق) است. و نیز اشاره کردم به چهره سرشناس خانواده میزراحی ایران بنام دکتر ابراهیم راد (قرین) که از سرمایه‌داران مهم دوران پهلوی دوم بود. در پایان آن یادداشت نوشتم:

«ارتباطات محمودرضا خاوری با خانواده میزراحی می‌تواند راز جنجال اختلاس عظیم او و ربط آن را با کانونی آشکار کند که از آن با عنوان مافیای اسرائیل یاد می‌شود... مافیای اسرائیل عنوانی شناخته شده است حتی برای یهودیان اسرائیل... بازنگری در ماجرای محمودرضا خاوری، و سایر جنجال‌های بزرگ مشابه در ایران، از منظر فوق می‌تواند ابعادی شگفت از تکاپوی شبکه‌های تبهکاری سازمان‌یافته و پیوندهای خارجی آن را بشناساند. حیات جمهوری اسلامی ایران در گرو این شناخت است.»

در نظرات دریافتی، که همان زمان منتشر کردم، یکی از خوانندگان تأکید کرد که بر اساس آنچه در جریان دادگاه خشایار خاوری و سام میزراحی فاش شده، ارتباطات مالی محمودرضا خاوری با میزراحی در تورنتو (ارسال پول برای پروژه‌های مشترک انبوه‌سازی ساختمان در کانادا) باید متعلق به قبل از فرار خاوری از ایران و در زمانی باشد که خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران بوده است.

در آن زمان بکلی غفلت کردم از این نکته آشکار که نام «خاوری» (مشرقی) شکل ایرانی شده نام «میزراحی» (مشرقی) است و خانواده‌های میزراحی این معادل را به کار می‌برده‌اند. یک نمونه معروف، پرویز خاوری خواننده یهودی ایرانی سال‌های 1340 و 1350 است و دخترش شهره خاوری،‌ خواننده سرشناس کنونی اسرائیل.

با توضیح فوق، می‌توان این فرضیه را به شکل بسیار جدی مطرح کرد که محمودرضا خاوری از خانواده میزراحی و خویشاوند سام میزراحی است و اختلاف مالی میان خشایار خاوری و سام میزراحی اختلاف میان عموزادگان یهودی است که در تاریخ کم‌سابقه نبوده است.

@abdollahshahbazi

زیرنویس:

درباره اختلافات مالی و پرونده قضایی خشایار خاوری و سام میزراحی در کانادا بنگرید به گزارش بلومبرگ:

Katia Dmitrieva, The Condo Feud That Erupted Between an Iranian Fugitive and a Toronto Mogul, Bloomberg, June 17, 2016 — 4:30 AM IRDT
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-17/an-iranian-fugitive-toronto-property-mogul-and-a-deal-gone-awry

برای آشنایی با پرویز و شهره خاوری بنگرید به:‌ «در جستجوی ریشه‌های ایرانی؛ درنگی بر کارنامه خواننده‌های ایرانی‌تبار اسرائیل»، میترا فرهمند (اسرائیل)، رادیو فردا، 7 مرداد 1390
http://goo.gl/POivbw

برای آشنایی با یهودیان میزراحی یا میزراخیم بنگرید به این مقاله ویکی‌پدیای انگلیسی:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mizrahi_Jewshttps://en.wikipedia.org/wiki/Mizrahi_Jews

---------------------------------------------------------------

اگر اشتباه نکنم, جریان اختلافات مالی شان در ساخت و ساز به نظر می رسد در پروژه های مختلف از جمله ساخت یک کنیسه در شهر تورنتو(بهترین کنیسه در 45 سال اخیر ) بر می گردد که طرح ساخت آن در سال  2014 اعلام شد و قرار بود     Temmy letner forest hill jewish center نامگذاری شود المثنی از کنیسه jaslo در لهستان که در طول جنگ جهانی تخریب شده بود. بنا بر برخی اخبار به این منظور برج 11 متری آن در اسرائیل ساخته شده و به کانادا منتقل شده بود. 

Khavari claims that he is owed profit and is seeking damages of at C$105 million ($81 million) as well as stakes in the other projects he claims he financed, which included several buildings on Hazelton St, a Jewish synagogue and the famous “The One” project in Toronto which will become Canada’s tallest tower.

@abdollahshahbazi

http://sam-mizrahi-lawsuit.ca/legal-battle-over-contract-breach/

http://www.yongestreetmedia.ca/devnews/mizrahisynagogue03122014.aspx

------------------------------------------------------------------

 

نظر دریافتی درباره محمودرضا خاوری

یکی از دوستان کامنت زیر را،‌ که در یکی از گروه‌ها درج شده،‌ برایم ارسال فرمودند:

«جناب شهبازی چه لاطائلاتی بهم بافته‌اند. خاوری فردی عشیره‌ای از طوایف خرم‌آباد است و همین الان خواهران و سایر اعضای خانواده او که نسل بر نسل اجدادشان از عشایر آنجاست دارند در خرم‌آباد زندگی می‌کنند. صهیونیسم و خانواده یهودی و مشرقی و چه و چه‌ها تنها بافته‌های ذهنی است.»

عبدالله شهبازی:‌

با تشکر از ارسال این کامنت به عرض می‌رساند:

فرضیه‌ای که درباره خاوری مطرح کردم بسیار قوی است. محمودرضا «خاوری» این پول کلان دزدی را برای غریبه‌ای اسرائیلی- کانادایی (سام میزراحی «غول» بسازبفروشی تورنتو) نمی‌فرستاد بلکه برای «خاوری» دیگری بنام سام «میزراحی» می‌فرستاد. کامنتی که ارسال فرمودید از آن حرف‌های کلی است برای بستن دهان مخاطب از سوی فردی ناشناس و بدون دلیل و مدرک. اگر تاکنون کمترین اطلاع مستندی برای نفی این فرضیه داشتند پخش شده بود تا تأثیرات یادداشت من خنثی شود.

در یادداشت 27 خرداد 95 به کارنامه و سوابق آبراهام میزراحی (دکتر ابراهیم راد) اشاره کرده‌ام که ساواک در گزارش 14 دی 1349 به دفتر ویژه اطلاعات و نیز در گزارش مفصل 17 آذر 1350 فعالیت‌های مافیایی او و ارسال غیرقانونی پول به اسرائیل و بسازبفروشی انبوه او را در اسرائیل بیان کرده است. ساواک می‌نویسد:

«ابراهیم راد (قرین)، که نام سابقش میزراحی بوده، رئیس شرکت سهامی کارتن ایران و نیز شرکت برنت می‌باشد. شخص مذکور چه بوسیله سندسازی و چه شخصاً و چه به وسیله ایادی (مورد اطمینان) خویش ظاهراً به صورت قانونی و در حقیقت به صورت غیرمجاز از ایران ارز خارج می‌نماید و همیشه با استفاده از ریزه‌کاری‌های امور تجارت یکی دو برابر سرمایه خویش اعتبار در اختیار دارد... بطور کلی شایع است که نامبرده با همکاری موشه دایان (وزیر دفاع اسرائیل) در کشور مزبور اقدام به کار آپارتمان‌سازی کرده است و نماینده وی در اسرائیل یک نفر ایرانی یهودی است بنام نادر دادبخش که در اسرائیل مقیم است و ضمناً در بانک‌های ایران دارای حسابی است که راد کلیه معاملات را از حساب مزبور وکالتاً برداشت می‌نماید و با این عمل نامبرده حساب شخصی قابل توجه برای خودش ایجاد نمی‌کند...»

شباهت عملیات پنهان مالی آبراهام میزراحی و محمودرضا خاوری و نیز نحوه استفاده از پول خارج شده از ایران (آپارتمان‌سازی انبوه، آن زمان در اسرائیل اکنون در کانادا) بسیار عجیب است. با این حال مسئله میزراحی بودن محمودرضا خاوری را به صورت سئوال و فرضیه مطرح کردم.

@abdollahshahbazi