?? لحظه سقوط

ارتشبد قره باغی آخرین رئیس ستاد مشترک ارتش شاه از ساعات پایانی رژیم پهلوی چنین می گوید : در ساعت ده و نیم صبح روز 22 بهمن ماه 1357 در جلسه شورای فرماندهان اظهار کردم: پریشب همافران نیروی هوایی در مرکز آموزش هوایی دوشان‌تپه با افراد گارد شاهنشاهی درگیری پیدا می‌نمایند. سپس دیشب در جلسه شورای امنیت ملی به فرمانداری نظامی تهران دستور داد که مقررات قانون حکومت نظامی را به موقع اجرا بگذارد.
سپس سپهبد مقدم رئیس ساواک اظهار داشت :تیمساران اطلاع دارند که مدتی است آقای نخست‌وزیر ساواک را  منحل کرده‌اند . در حقیقت سازمان امنیتی وجود ندارد و تمام پرسنل این سازمان در سطح کشور بلاتکلیف و سرگردان هستند. من خودم هم بلاتکلیف می‌باشم .
سپهبد بدره‌ای فرمانده نیروی زمینی شاهنشاهی گفت: دیشب به هر ترتیب بود30  دستگاه تانک از لشکر گارد برای کمک به مرکز آموزش دوشان‌تپه نیروی هوایی آماده کردیم و در حدود ساعت 3 بعد از نصف شب به سرپرستی سرلشکر ریاحی فرمانده لشکر گارد حرکت کردند. اما در حدود تهرانپارس مردم جلوی ستون اعزامی را گرفته ضمن تیراندازی، ارابه‌ها را آتش زدند که خبر سپس کشته شدن سرلشکر ریاحی رسید. نیروی زمینی در اثر وقایع ناگوار چند روز اخیر وضع آن به صورتی درآمده که باید بگویم قادر به هیچ‌گونه عملی نمی‌باشد.
سپهبد حاتم جانشین رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران چنین اظهار کرد: ارتش در موقعیت خاصی قرار گرفته و قادر به انجام عملی نمی‌باشند. ماههاست که امور کشور تعطیل است. آیت‌الله خمینی خواهان جمهوری اسلامی است. تمام ملت ایران هم عملاً در این مدت نشان داده‌اند که پشتیبان ایشان و خواستار جمهوری اسلامی هستند. آقای بختیار هم می‌خواهد جمهوری اعلان کند ولی طرفداری در بین مردم ندارد! پیشنهاد من این است که در این مناقشه سیاسی  ارتش خود را کنار کشیده و مداخله ننماید.
ارتشبد حسین فردوست رئیس دفتر ویژه اطلاعات پس از تأیید پیشنهاد سپهبد حاتم اضافه نمود: به نظر من هم دیر شده است.
پس از اظهارنظر و بحث رأی گرفته شد و بی‌طرفی ارتش به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت.

تصویر ارتشبد قره باغی
http://s4.img7.ir/QA4wG.png

 مطلب کامل در آدرس زیر
https://t.me/bozorgmehr_channel/69