روسای دولتی که در ایران خود را دکتر معرفی کردند !
 
در کشور ما پدیده هایی که در سایر ممالک عجیب و غیر قابل باور هستند ، بسیار عادی و معمول هستند .
یکی از این موارد علاقه شدید مردم به مدرک تحصیلی عالی بوده که منجر به آفاتی گردیده است . از بارزترین آفات آن روسای دولتی هستند که به دکتر اشتهار داشته ولی فاقد مدرک دکترا بوده و یا فرآیند اخذ مدرک و تحصیلات آنها دارای ابهام است .
می توان روسای دولتها را در ایران به دو دسته تقسیم کرد : دکتر و غیر دکتر
از روسای غیر دکتر می توان به شهید محمد علی رجایی و نیز مهندس میرحسین موسوی اشاره کرد .
مابقی روسای دولتها خود را دکتر و یا معادل حوزوی آن مطرح کرده اند که باز دو دسته هستند :
 
1- دارای مدرک دکتری معتبر و بدون شک و شبهه
2- مدعی دارا بودن مدرک دکترا با وجود شک و شبهه
 
می توان گفت تنها رییس دولت تاریخ ایران که مدرک دکترای خود را با طی تشریفات قانونی و بدون شک و شبهه اخذ کرده است « محمود احمدی نژاد » است . وی دانش آموخته مقطع دکترای رشته مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت تهران است و در حال حاضر عضو هیات علمی همان دانشگاه است .
 
اما در خصوص مابقی روسای دولت ( مدرک تحصیلی آنها ) ابهام جدی وجود دارد که به شرح زیر هستند :
 
1- سید ابوالحسن بنی صدر 
او در دانشگاه تهران، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرده است .
بنی‌صدر و همچنین حسن حبیبی (معاون اول اسبق برخی از روسای جمهور ایران) که از شاگردان احسان نراقی، نظریه‌پرداز، محقق و یکی از مؤسسان بنیاد فرهنگ ایران زیر ریاست عالیه فرح پهلوی بودند به همت نراقی برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. با این وجود برخلاف اطلاعات موجود در برخی منابع و استفاده از عنوان دکترا، او هرگز موافق به دریافت این مدرک و یا تدریس ان در دانشگاه نگردید .
 
2- علی اکبر هاشمی رفسنجانی 
 در سالهای قبل از انقلاب بعد از اتمام دروس سطح که معادل فوق لیسانس می باشد ، در دروس خارج آیات عظام همچون بروجردی ، امام ، شریعتمداری شرکت کرد ، اما با توجه به اینکه تحصیل وی در این مقطع منتهی به اجازه اجتهاد و یا تالیف کتابی نبوده و هیچ اثر خاصی نیز از فعالیت های فقهی وی در آنزمان نیست و یا اینکه صحبتی از اساتید در خصوص ایشان نقل نگردیده و هیچ سابقه ای از تدریس دروس حوزه ( که در مجتهدین و حتی طلاب غیر مجتهد معمول است ) از ایشان موجود نیست ، می توان مساله اجتهاد ایشان را در هاله ای از ابهام دانسته و نهایتا به پایان سطح توسط ایشان که معادل کارشناسی ارشد است قایل بود . او حتی در آزمون فقهی شورای نگهبان نیز شرکت نکرده است .
جالب اینجاست که وی در حال حاضر از سوی طرفداران خود به آیت الله هاشمی ! مشهور است و هیچ نوع ارتباط تحصیلی نیز در سالهای بعد از انقلاب با حوزه های علمیه نداشته است .
 
3- سید محمد خاتمی
وی سال 1348 (1969 میلادی) از دانشگاه در مقطع کارشناسی فلسفه فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات خود را تا سطح کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد.
او در هنگام انتخابات ریاست جمهوری 1376به دکتر مشهور بود در حالیکه هیچ سابقه تحصیلی در آن مقطع نداشت و حتی مدرک دکترای افتخاری نیز نداشت با لقب دکتر موفق به پیروزی در انتخابات شد.
سیدمحمد خاتمی که به اذعان رئیس دفتر خود آقای ابطحی سال 1376 هم بدون داشتن مدرک دکتری، از سوی اطرافیان و حامیانش «دکتر خاتمی» خوانده می‌شد و در تبلیغات آن سال با همین عنوان توانست رأی مردم را کسب کند، پس از رسیدن به پست ریاست جمهوری، بر خلاف صریح قوانین کشور، در مکاتبات دولتی نیز دکتر خاتمی نامیده می‌شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که با مدرک دکترای افتخاری نمی‌توان کسی را دکتر دانست و او را در مکاتبات و موقعیت‌های شغلی دکتر خطاب کرد، اما آقای خاتمی زمانی دکتر خطاب می‌شد که حتی آن دکترای افتخاری را هم که با تکیه بر موقعیت ریاست جمهوری ودر ماه آخر ریاست خود( اردیبهشت 1384) بر کشور و بدون تشریفات قانونی توسط رضا فرجی دانا دریافت کرده بود ، در چتنه نداشت. به عنوان نمونه‌ از مکاتبات رئیس کل بانک مرکزی با آقای خاتمی در سال 1379 می توان نام برد که او را دکتر خطاب کرده است که تصویر آن در اینترنت موجود است .
 
4- حسن روحانی :
وی بنابر مشهور دکترای حقوق خود را از اسکاتلند گرفته است . ابتدا خود عنوان نمود از دانشگاه گلاسکو و بعد از حرف و حدیث ها و اعلام سخنگوی دانشگاه مزبور مبنی بر عدم سابقه تحصیل وی در آن دانشگاه ، او در فیلم تبلیغات انتخاباتی خود با تغیر نام محل تحصیل خود ، نام آنرا دانشگاه کالدونیان اعلام کرد .
ابهام در خصوص مدرک تحصیلی وی هنوز نیز وجود دارد  ! 
 در پایان تکرار این نکته خالی از لطف نیست که تنها یک رییس دولت در تاریخ ایران بعد از انقلاب دارای مدرک مسلم دکتری بوده که «  دکتر محمود احمدی نژاد » می باشد .