«خبرگان پنجم»؛ مسأله این است
....................................
رسانه های نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی، در فرایندی کاملا حساب شده، فضای سیاسی کشور در سال 94 را صرفا محدود به رقابتهای انتخاباتی مجلس دهم و قطب بندی های درونی آن کرده و در مقابل ، موضوع انتخابات خبرگان آتی که اتفاقا همزمان با انتخابات مجلس دهم برگزار میشود را کاملا از حوزه اخبار و تحلیلهای خود خارج کرده اند. توجه به سخنان اخیر هاشم آغاجری، در مصاحبه با شماره 13 ماهنامه ایران فردا میتواند تاحدی ریشه های این تغافل رسانه ای را آشکار کند. وی در همین زمینه اظهار داشت:«امکان سازش بین جناح اقتدارگرا و اعتدالی ها در انتخابات مجلس دهم وجود دارد اما در انتخابات خبرگان امکان سازش کاملا منتفی است و حتما وارد فضای آنتاگونیستی در انتخابات خبرگان خواهیم شد به این دلیل که براساس قانون احتمالات، ترکیب خبرگان آتی تعیین کننده رهبری بعدی خواهد بود لذا از هم اکنون جناح اقتدارگرا تلاش میکند تا قدرت از دستشان خارج نشود. برخوردهای سیاسی و رسانه ای علیه هاشمی رفسنجانی نیز در همین راستاست.کشمکش میان نیروهای سیاسی جمهوری اسلامی وارد مرحله ای شده که «آثار برد و باخت» هر دوطرف «بسیار طولانی مدت تر از قبل» خواهد بود.»
دلیل سکوت فعلی رسانه های نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی، دولت و اصلاح طلبان در موضوع انتخابات خبرگان را باید در همین جمله انتهایی هاشم آغاجری دریافت:«آثار برد و باخت» هر دوطرف در انتخابات «بسیار طولانی مدت تر از قبل» خواهد بود.
در واقع مسکوت ماندن موضوع انتخابات خبرگان از سوی حامیان آیت الله هاشمی رفسنجانی نه بدلیل بی اهمیتی این انتخابات بلکه بدین معناست که فعلا تلاش آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مهندسی انتخابات خبرگان از تبلیغات در عرصه عمومی خارج بوده و به مهندسی منابع قدرت درونی جمهوری اسلامی معطوف میباشد و هرقدر هم سخنوران جریان اصول گرا، از جمله جناب زاکانی تلاش کنند که موضوع دوقطبی بودن صحنه سیاسی کشور را انکار کنند، این دوقطبی واقعی که از تضاد میان منبع قدرت «شبکه بروکراتیک غربگرا» با منبع قدرت «حزب الله» نشأت می گیرد، صحنه سیاست ایران را در اسفند 94 شکل خواهد داد و آیت الله هاشمی رفسنجانی با شناخت دقیق از این واقعیت ، همانطور که انتخابات 92 را در همین تغافل اصول گرایان مهندسی کرد، انتخابات خبرگان 94 راهم با همان مدل، مهندسی خواهد کرد. به این تحلیل منتشر شده در سایت رسمی آیت الله که بعد از انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان در اسفند 93 منتشر کرده توجه کنید:«تا کنون تبلیغات رسمی حول این محور بوده که خبرگان را باید از تقسیم بندی های سیاسی دور دانست حال آن که با اقدام هاشمی و اصرار یزدی برای رقابت با او ، خبرگان به لحاظ سیاسی به سه فراکسیون طیف هاشمی، سنتی ها و پایداری قابل تفکیک است؛ اتفاقی که در تاریخ 32 ساله این نهاد سابقه ندارد. خبرگان، اکنون از همیشه خود سیاسی تر شده است...هاشمی به ریاست خبرگان نرسید. اما این به معنی پایان سیاست ورزی نیست.هاشمی دو پیام را منتقل کرده است: اول این که همچنان اهل کنش است نه تماشا. این کنش البته گاه خود را با سازش نشان می دهد و گاه با اصرار بر رقابت.دوم این که او در یک سال پیش رو فراکسیون اقلیت خبرگان را نمایندگی می کند. فراکسیونی که می خواهد سال دیگر در چنین روزهایی به اکثریت بدل شود و مردم نیز دریافته اند چنان نیست که پیشتر می پنداشتند و خبرگان را باید جدی تر بگیرند. کما این که شورای نگهبان نیز در تعیین صلاحیت ها جدی می گیرد.»
http://hashemirafsanjani.ir/taxonomy/term/760
اما آیت الله در صحنه انتخابات خبرگان 94 دقیقا چه خواهد کرد؟
1-آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان 94 ،افزایش سهم 32 درصدی آراء حامی خود در مجلس خبرگان فعلی به کف 67 درصدی معادل دوسوم آراء لازم در خبرگان را برای اتخاذ تصمیمات «مهم» و «تعیین کننده» ، هدف گذاری کرده است.
2- آیت الله هاشمی رفسنجانی میداند که فضای انتخابات خبرگان 94 به شدت دوقطبی و آنتاگونیستی است تا آنجاکه به احتمال بسیار بالا وی در این انتخابات ردصلاحیت خواهد شد. 
3-تجربه انتخابات مجلس خبرگان در سال 85 بخشی از راهبرد آیت الله در سال 94 را جهت خواهد داد.به بخشی از آراء مردم تهران در انتخابات خبرگان درسال 85 توجه کنید:
1- اکبر هاشمی رفسنجانی: 1،546،197رای
...
4- محمد یزدی: 970،192 رای
5- احمد جنتی: 929،403 رای
6- تقی مصباح یزدی: 879،883 رای
7-حسن روحانی: 844،190 رای
با این شرایط آیت الله هاشمی رفسنجانی ، کمترین دغدغه ای بابت ردصلاحیت ندارد . او که مرزبندی خود و حسن روحانی را با آیات یزدی ،جنتی و مصباح در انتخابات اخیر هیئت رئیسه خبرگان علنی کرده و در شرایطی که امکان ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان ، بدلیل هزینه های بالایش وجود ندارد، لذا حتی در صورت ردصلاحیت ، از طریق تنظیم یک فهرست سراسری از حامیان خود با نماد «حسن روحانی» ، تلاش خواهد کرد تا دوقطبی خرداد 92 را در اسفند 94 بازتولید نماید.
آیت الله هاشمی رفسنجانی ، با خود می اندیشد که وقتی در سال 85 یعنی در شرایط آغاز بکار دولت نهم و دوری حامیانش از ابزار مهم دولت ، توانسته است به همراه حسن روحانی ، رای قابل توجهی را در انتخابات خبرگان کسب نماید(متوسط آراء هاشمی و روحانی در این انتخابات حدود 1،200،000 رای است ) لذا در شرایطی که حسن روحانی رئیس جمهور شده و اکنون ابزار مهم دولت نیز در اختیار حامیان آیت الله است، رأی آوری حداکثری لیست شان در اسفند 94 ، که حتما فاقد اسامی آیات یزدی ،جنتی و مصباح خواهد بود، دور از دسترس نیست.
جمع بندی:
کلید هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان 94 ، حسن روحانی و فرصت ریاست او بر دولت است.البته ریاست روحانی در دولت واجد دو فرصت و یک تهدید برای فرایند مورد نظر هاشمی در انتخابات خبرگان 94 خواهد بود.
فرصت 1: ریاست روحانی در دولت موجب خواهد شد تا موضوع رد صلاحیت حسن روحانی بدلیل بالا بودن هزینه های داخلی و بین المللی ، منتفی باشد.
فرصت 2: انتخابات خبرگان 94 توسط نیروهای تحت امر حسن روحانی برگزار میشود.
تهدید : حسن روحانی در 24 خرداد 92 طی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در استان تهران 2385890
رأی کسب کرده است . کاندیداتوری روحانی در انتخابات خبرگان پنجم در اسفند 94 به این معنا است که وی قبل از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 96 ، مجددا خود را در معرض آراء عمومی قرار میدهد. تجربه ای که فقط یکبار آنهم برای هاشمی رفسنجانی در سال 69 رخ داده که بین دو انتخابات ریاست جمهوری 68 و 72 ، خود را مجددا در معرض آراء مردم تهران در انتخابات خبرگان قرار داد و با کاهش 37 درصدی حجم رای روبرو شد. البته این موضوع در آن زمان بدلیل عدم وسعت رسانه ها و اتوریته هاشمی ، اثری در موقعیت سیاسی وی نداشت اما اگر آراء حسن روحانی در انتخابات خبرگان 94 تهران از آراء وی در انتخابات 92 تهران کمتر باشد ، این موضوع بشدت به موقعیت داخلی و خارجی وی لطمه خواهد زد.لذا ورود همین مولفه به محاسبات روحانی و جمع بندی نهایی وی در مورد کاهش آراء در انتخابات اسفند 94 ، موجب میشود که وی ریسک کاندیداتوری در انتخابات خبرگان 94 را نپذیرد تا برنامه هاشمی رفسنجانی بدون روحانی با تهدید جدی روبرو شود.
عبدالرضا داوری