در انتخابات 88 تقلب نشد/ حفظ آرا برای روحانی کار سختی است/ هرروز کیهان را می‌خوانم

خبرگزاری تسنیم: سعید حجاریان می‌گوید که در انتخابات 88 آنچه از صندوق‌های رأی بیرون آمد نام احمدی‌نژاد بود و تقلبی در صندوق‌های رأی صورت نگرفت.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید حجاریان از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب است که همه وی را به‌عنوان تئوریسین جریان اصلاحات می‌شناسند. سعید حجاریان از آن دست شخصیت‌هایی است که به‌دلیل وضعیت جسمانی و همچنین نظرات خود کمتر در رسانه‌ها بروز و ظهور دارد ولی وقتی حرفی برای گفتن در افکار عمومی داشته باشد ساکت نمی‌ماند.

سعید حجاریان از اعضای وزارت اطلاعات بود که تاکنون دو بار ترور شده است. به‌گفته خودش اولین بار در سال 1360 بود که توسط مجاهدین خلق مورد ترور قرار گرفت ولی دومین بار توسط سعید عسگر در سال 78 مورد ترور قرار گرفت، و برای همیشه ویلچرنشین شد. حجاریان بعد از این گفت‌وگو با یک سؤال استفهام انکاری از ما پرسید: "به‌نظر شما، به من می‌آید خودم، خودم را ترور کرده باشم؟" و خودش هم ادامه می‌دهد: "شخصی علیه من کتاب نوشته است و در این کتاب نوشته است که حجاریان خودش، خودش را ترور کرده است".

به‌هرحال، تئوریسین اصلاحات بیش از یک ساعت و نیم با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم به گفت‌وگو نشست و ابتدا تعریف جالبی از "تسنیم" برایمان بیان کرد که به دولت جدید هم بخورد! وی سپس وارد مباحث سیاست  خارجی و سیاست داخلی شد. در این گفت‌وگوی مشروح، با سعید حجاریان درباره  مسائل مختلفی از جمله مشکلات دولت روحانی، ماجرای انصراف عارف، ماجرای چینش کابینه روحانی، ادعای تقلب در انتخابات 88، مطالب جدید سروش درباره قرآن و ... سخن گفته‌ایم.

در اثنای این گفت‌وگو که در دهه آخر ماه مبارک رمضان انجام شد، سعید حجاریان یادی هم از آیت‌الله مجتبی تهرانی می‌‌کند و می‌گوید که شب‌های احیا را در مجالس ایشان بوده و امسال دیگر آقا مجتبی ...

آنچه در ذیل می‌آید متن کامل گفت‌وگوی خبرنگاران سیاسی خبرگزاری تسنیم با سعید حجاریان است:

تسنیم: بسیار تشکر می‌کنیم از اینکه علی‌رغم وضعیت نه‌چندان مساعد جسمی‌تان، وقتی را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید که بتوانیم با شما به گفت‌وگو بنشینیم.

به‌عنوان سؤال اول، می‌خواهیم نظر شما را دراین‌باره بدانیم که چه اتفاقی افتاد که دولتی با شعار اعتدال بعد از دولت احمدی‌نژاد بر سر کارآمد؟ مهمترین چالش‌ها و پاشنه آشیل دولت آقای روحانی در ادامه راه چه خواهدبود؟

- حجاریان: ابتدا اجازه بدهید سؤالی از شما بپرسم، آیا می‌دانید معنای تسنیم چیست؟

تسنیم: بله، بر اساس آیه شریفه "و مزاجه من تسنیم، عیناً یشرب بها المقربون" تسنیم چشمه جوشانی در بهشت است که مقرّبین از آن می‌نوشند.

- حجاریان: درست است. می‌دانید دو مزاج دیگر هم در قرآن داریم؟

تسنیم: نه، متأسفانه اطلاعی ندارم.

- حجاریان: یکی «مزاج کافور» و یکی هم «مزاج زنجبیل». اینها در آیات قرآن است. شما زنجبیل خورده‌اید؟

تسنیم: بله، زنجبیل خورده‌ایم.

- حجاریان: کافور چطور؟ (خنده)

تسنیم: نمی‌دانم، شاید در سربازی داخل غذا ریخته شده باشد و من هم خورده باشم. (خنده)

- حجاریان: می‌دانید خاصیت زنجبیل و کافور و تفاوتشان چیست؟

- تسنیم: فکر می‌کنم منظورتان این است که زنجبیل میل و تحرک انسان را بیشتر می‌کند و کافور به‌عکس.

- حجاریان: ببینید یکی برای افراط است و یکی برای تفریط است، اما تسنیم چیست؟

تسنیم: اعتدال؟ (خنده)

- حجاریان با خنده: شما مشی معتدلانه‌ای دارید؟

تسنیم: بله؛ ان‌شاءالله مشی ما اعتدال به‌معنای واقعی باشد. سعی می‌کنیم که مشی ما اعتدال باشد.